Test My Site
Od 2016 roku Google umożliwia podgląd stron dla urządzeń mobilnych. To właśnie dzięki narzędziu Test My Site możliwe jest połączenie dwóch kluczowych funkcji. Są nimi testowanie optymalizacji na urządzenia przenośne, a także sprawdzanie niepożądanych błędów (możliwe również dzięki Page Speed Insights).
Test My Side pozwala na skontrolowanie czasu ładowania witryny na urządzeniach mobilnych. Jest to szczególnie istotne biorąc pod uwagę fakt, jak ważne jest dla Google to, aby internauta nie musiał czekać za długo na wyświetlenie się danej strony na tablecie bądź smartfonie.
Badania dowodzą przecież, że po przekroczeniu 3 sekund ładowania się witryny większość użytkowników porzuca stronę. Co najważniejsze, Test My Side wskazuje, co należy poprawić i zoptymalizować, aby strona ładowała się szybciej – a w efekcie była przyjaźniejsza dla użytkowników.
Aby przetestować wybraną witrynę, trzeba jedynie wpisać jej adres w narzędziu Test My Site. Po zatwierdzeniu serwis zostanie poddany analizie pod kątem szybkości ładowania się go oraz potencjalnej liczby użytkowników, dla których taki czas okaże się zbyt długi. Można uzyskać również wytyczne odnośnie tego, co należy poprawić na witrynie. Dodatkowo TMS pokazuje jak na tle innych stron z branży wygląda wybrany serwis.
PageSpeed Insight
Kolejnym narzędziem, o którym wspomniano już przy okazji Test My Site, służącym do zbadania szybkości ładowania się strony na urządzeniach mobilnych jest PageSpeed Insights. Dzięki niemu otrzymuje się ocenę w skali 1 do 100, przyznawaną za prędkość wczytywania się witryny. Dodatkowo dostaje się gotowe wskazówki na temat elementów wpływających na zwiększenie szybkości ładowania się strony – a także rady jak należy je wprowadzić do serwisu.
Wybór narzędzia zależy od właściciela strony i osób odpowiedzialnych za optymalizację witryny. Jednak i bez niego można wskazać podstawowe czynności, które należy wykonać, aby poprawić Page Speed. Chodzi tu o skompresowanie plików graficznych oraz stosowanie pamięci podręcznej wyszukiwarki.
Pamiętając, że aż 41% Polaków korzysta z urządzeń mobilnych, optymalizacja strony pod kątem szybkości ładownia się jej na smartfonach i tabletach powinna stać się priorytetem – niezależnie od profilu danej branży. Powinno się więc o nią szczególnie zadbać w sytuacji, gdy chce się prowadzić profesjonalny biznes online.