Rozliczanie za efekt
Rozliczanie za efekt, jak sama nazwa wskazuje, oznacza że klient płaci agencji wyłącznie wtedy, gdy ta osiągnie wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Model ten, popularny jeszcze przed kilkoma laty, tylko z pozoru wydaje się być atrakcyjny dla klienta. Dlaczego? Teoretycznie płatność za efekt powinna działać na pozycjonerów motywująco. W praktyce bywa jednak, że motywowani chęcią szybkiego zysku, sięgają po nieuczciwe techniki pozycjonowania. W efekcie klient ponosi nieproporcjonalnie wysokie koszty względem osiągniętych efektów. Nie wspominając o tym, że pozycjonowanie nieuczciwymi metodami grozi karą od Google.
Stały abonament
Alternatywą dla modelu za efekt jest stały, comiesięczny abonament. Tą formę rozliczeń oferuje klientom coraz więcej agencji. Choć wielu z nich podchodzi nieufnie do umowy abonamentowej, to w efekcie daje on znaczenie większe możliwości skutecznego pozycjonowania. W jaki sposób? Abonament to dla agencji stały dochód, dzięki czemu bez obaw może ona planować i realizować założone działania. Przy opłacie abonamentowej łatwiej też dysponować budżetem na optymalizację, raportowanie, budowanie bazy linków czy inne wydatki. Dla klientów ten sposób rozliczeń zapewnia stabilność finansową, o którą ciężko przy rozliczaniu za efekty pozycjonowania.