Wiele osób decydując się na podpisanie umowy z firmą zajmującą się SEO nie zwraca uwagi na zapisy w dokumencie dotyczące raportów. Należy unikać agencji, które w ogóle nie raportują firmom wyników działań, bądź robią to wyłącznie na prośbę klienta. Warto porozmawiać z kilkoma wybranymi agencjami i spytać, jak wygląda u nich raportowanie wyników stron klientów. Powinno się podpisać umowę wyłącznie, gdy firma deklaruje, iż raporty wysyłane są regularnie i zawierają wszelkie niezbędne dane.
Co powinien zawierać profesjonalny raport?
1. Pozycje strony na wybrane frazy i widoczność w Google
Raport musi zawierać porównanie pozycji strony na wybrane do pozycjonowania słowa kluczowe. Pozwoli to przeanalizować wyniki pracy specjalistów SEO i ocenić widoczność strony w Google. Dla wygody klientów w raportach wzrosty są często oznaczone kolorem zielonym, a spadki czerwonym. Raport powinien zawierać także wykres ze zmianami widoczności strony w Google. Dzięki temu można zobaczyć ogólną tendencję serwisu, czy pojawiły się znaczące wzrosty bądź spadki w wynikach.
2. Ruch organiczny
Profesjonalny raport musi zawierać omówienie wyników strony w narzędziach Google Analytics i Google Search Console. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem strony skupią się głównie na analizie ilości sesji na stronie pochodzącej z wyników organicznych. Najczęściej porównuje wyniki z ostatniego miesiąca, z miesiącem poprzednim. Pozwala to na przeanalizowanie wzrostów bądź spadków wejść na stronę i określenie aktualnej tendencji. Raport musi także zawierać omówienie czynników takich jak np. współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji czy ilość stron wyświetlanych podczas trwania sesji. Powinien także zawierać informację o realizacji założonej konwersji np. wypełnieniu formularza na stronie. W przypadku sklepów obowiązkowe jest także uwzględnienie ilości transakcji i uzyskanego przychodu.
3. Działania dla projektu
Raport powinien zawierać także podsumowanie działań zrealizowanych dla projektu. Dzięki temu, można zobaczyć jakie zadania wykonali specjaliści SEO w analizowanym zakresie czasu. W raporcie powinny być wyszczególnione poszczególne działania takie jak np. stworzenie i dodanie na stronie nagłówków czy napisanie tekstu na nową podstronę. Klient powinien mieć także informację o opublikowanych artykułach partnerskich na tematycznych portalach czy wykonanej analizie konkurencji. Czasami pozycje witryny na wybrane słowa kluczowe nie zmieniają się w ciągu miesiąca i potrzeba nieco więcej czasu, by zobaczyć rezultaty pozycjonowania. Otrzymywanie regularnych raportów z wykonanych prac dla strony pozwala stwierdzić, czy agencja, z którą została podpisana umowa sumiennie wykonuje swoje obowiązki.
4. Porównanie konkurencji
W niektórych przypadkach w raporcie powinno się także pojawić porównanie konkurencji. Takie zestawienie pozwala obserwować firmy, z którymi rywalizuje się w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu można zobaczyć ilość słów kluczowych oraz linków zewnętrznych kierujących do witryny swojej i konkurencji. Na początku współpracy z agencją warto wskazać firmy, z którymi walczy się o klientów w danej branży. Klient zazwyczaj wie najlepiej jakich konkurentów warto wziąć pod uwagę.
Oczywiście profesjonalne agencje marketingu internetowego powinny być otwarte na sugestie klientów. Warto nawiązać współpracę ze specjalistami, którzy bez problemu będą umieszczać w raportach niestandardowe dane według zapotrzebowania klienta. Przed podpisaniem umowy warto ustalić co chcielibyśmy zobaczy raporcie podsumowującym działania.
Jeśli nie wiesz, z jaką agencją nawiązać współpracę, to koniecznie zobacz aktualne zestawienie najlepszych agencji w Polsce oraz w wybranych miastach:
https://ranking-seo.pl/ranking-firm-seo/