Google Analytics to narzędzie niezbędne do wnikliwego mierzenia skuteczność strony internetowej firmy czy e-sklepu. To również ważne źródło informacji na temat funkcjonowania witryny i jej kluczowych parametrów. Serwis wymaga optymalizacji? Analityka za pomocą narzędzia Google pomoże wskazać miejsca oraz aspekty wymagające zmian.  Dużo łatwiejsze stanie się także dostosowanie strony do oczekiwań internautów dzięki możliwości  śledzenia ich działań na witrynie, takich choćby ścieżka zakupowa użytkownika. Google Analytics oferuje bardzo wiele!

Poza wymienionymi wyżej zaletami narzędzia, atutem jest także fakt, że Google udostępnia je za darmo. Co więcej, ilość statystyk, jakie otrzymuje się dzięki niemu jest naprawdę imponująca! A automatycznie generowane raporty w znacznym stopniu pomagają usprawnić proces pracy nad stroną.

Jednak, aby GA rozpoczął monitorowanie istotnych dla funkcjonowania e-sklepu czy witryny wskaźników, potrzebny jest specjalny kod śledzący. Umieszcza się go w źródle strony. Uzyskanie go możliwe jest dzięki utworzeniu konta Google Analytics – w tym nazwaniu go oraz podaniu adresu www wybranego serwisu. System wygeneruje indywidualny kod JavaScript, który umożliwili monitorowanie wskaźników i zachowań internautów na serwisie.

Choć GA umożliwia kontrolowanie bardzo wielu elementów, składających się na ogólny sukces witryny w sieci, to jednak można wskazać zakładki, z których korzysta się najczęściej podczas pracy z tym narzędziem. Będą to dane na temat:

Odbiorców – zbieranie informacji o tym, w jaki sposób korzystają ze strony, ale także dane na ich temat. Do wyboru są filtry w postaci danych geograficznych, demograficznych, technologii, z których korzystają użytkownicy przeglądając serwis. Ta zakładka stanie się bardzo pomocna podczas wprowadzania procesu optymalizacji witryny.

Pozyskiwanie – wskazywanie kanałów, za pomocą których zyskuje się nowych odbiorców witryny. Wyniki dzielą się tu na organiczne, bezpośrednie, Social Media lub płatne wyszukiwanie. Pokazują one także źródła, czyli informacje o miejscu, z którego internauci przeszli na serwis.

Współczynnik odrzuceń – informacje na temat ilości użytkowników opuszczających stronę po zobaczeniu tylko jednej podstrony. Ten wskaźnik jest istotny w procesie wprowadzania zmian na witrynie. Dzięki niemu można bowiem mierzyć, czy wpłynęły one na zachowanie użytkowników.

Współczynnik konwersji – wskazuje ilu użytkowników wykonało pożądane działania. Będzie to między innymi: sprzedaż, wypełnienie konkretnego formularza, kliknięcie przycisku CTA. Współczynnik konwersji to jedna z najistotniejszych zakładek – informuje o tym, jaki jakim stopniu realizuje się zamierzone cele względem prowadzenia strony internetowej.