Właściciele firm, którzy chcą, aby pozycja ich witryny w rankingu Google była bardzo wysoka powinni wystrzegać się jednego z poważniejszych błędów – kanibalizacji słów kluczowych. Może ona znacznie utrudnić skuteczne działania z zakresu SEO oraz sprawić, że żadna z podstron nie będzie dobrze widoczna w sieci. Czym jest to zjawisko i jak mu zapobiegać?

Zła praktyka

Kanibalizację słów kluczowych można rozumieć dość dosłownie. Ma się z nią odczynienia gdy kilka różnych postron jednego serwisu jest pozycjonowanych na te same słowa kluczowe. Konsekwencja takiego stanu rzeczy to konkurowanie ich ze sobą w rankingu Google. Do czego prowadzi taka sytuacja?

Jej skutki dla SEO są zwykle bardzo złe

  • Chwiejna pozycja każdej z podstron, pozycjonowanych na te same frazy – wyszukiwarka zaczyna wyświetlać użytkownikom tylko jedna z nich, przy czym nie jest to zawsze taka sama propozycja.
  • Witryna traci pozycję lub nie może utrzymać wysokiego miejsca w rankingu Google.
  • Sytuację serwisu można opisać jako nieustanne konkurowanie jego adresów ze sobą.

Te same frazy wybrane do pozycjonowania różnych witryn powodują także, że przeglądarka nie wie, którą z nich wybrać. Stąd też zmienia wyświetlane propozycje. Strona internetowa nie ma więc szansy utrzymać pewnej pozycji dla swoich adresów URL. To z kolei prowadzi do ich słabej widoczności w sieci, co oznacza utratę dużej liczby potencjalnych klientów, czasu – poświęconego nieefektywnemu pozycjonowaniu – oraz pieniędzy – zarówno tych, które mogłyby pojawić się ze sprzedaży usług, jak i wydanych na nieodpowiednio prowadzone SEO.

Rozwiązanie problemu

Najważniejsze będzie zmienienie słów kluczowych dla każdej z podstron.  Jeśli jednak jest się na etapie rozpoczynani się pracę nad dobrą widocznością strony w Google, trzeba szczególnie wystrzegać się kanibalizacji słów kluczowych! Oczywiście warto powierzyć swoje SEO specjalistom, którzy dzięki doświadczeniu w zakresie tworzenia dobrego SEO będą mogli wdrożyć odpowiednią strategię działań – a przede wszystkim nie doprowadzą do konkrecji między podstronami serwisu.

Eksperci okażą się pomocni także, gdy dobór odmiennych słów kluczowych będzie bardzo trudny ze względu na wąską specjalizację danego biznesu. To oni podejmą również właściwą decyzję w momencie, kiedy znalezienie różnych fraz do pozycjonowania witryny będzie niemożliwe. To, na co mogą się zdecydować, to stworzenie sieci linków prowadzących tylko do jednej wybranej podstrony, uznanej przez nich za tą z najlepszym potencjałem.

Samodzielne działania właścicieli stron nad SEO mogą doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych. Nie jest to oczywiście regułą, ale kiedy tak się już stanie, skutki tej sytuacji będą niekorzystne dla pozycji strony w Google.