Czasami z pozoru mniej logiczne rozwiązania przynoszą lepsze efekty. Tak właśnie jest z long tailem, kluczem, który może wywołać niespodziewane skutki. Dotarcie do niszy, wzrost konwersji i spadek konkurencji to tylko niektóre z benefitów szerokiego pozycjonowania.

Czym jest long tail?

Long tail, czyli z ang. długi ogon to rozszerzenie krótkiego słowa klucza. Powstaje, kiedy do standardowej frazy dodajemy słowa szczegółowo opisujące to, czego szukamy. Przykład: zdecydowany na konkretne materiały klient, zamiast wpisać „meble online”, wyszuka „meble drewno szkło metal online”.

Mogłoby się wydawać, że krótkie klucze będą skuteczniejsze niż przydługie frazy, ale to właśnie long tail jest w stanie Cię wyróżnić. Składające się z jednego/dwóch słów klucze (short tail z ang. Krótki ogon) są używane przez większą liczbę użytkowników podczas wyszukiwania, a to dramatycznie zwiększa konkurencje. Jeśli Twoja strona nie zalicza się do najbardziej popularnych w wyszukiwarce, nie ma szans, że to właśnie Ciebie znajdzie klient, który wpisze krótkie hasło.

Jak to wygląda w praktyce? Przypuśćmy, że prowadzisz sklep online z meblami. Co się stanie, kiedy Twój potencjalny klient wpisze w Google „meble online”?

Wyszukiwarka znalazła prawie 63 mln wyników. Jaka jest szansa, że spośród takiej konkurencji klient wybierze właśnie Ciebie? Prawdopodobnie nawet nie znajdzie Twojej strony.

Po rozszerzeniu short tail’a liczba wyników zmniejszyła się do niecałych 10 mln. To wciąż dużo, ale prawdopodobieństwo na znalezienie Twojej strony wzrosło.

Co daje long tail?

Specjaliści dowiedli, że ruch stworzony na unikatowych pozycjach może być większy niż ten na masowych. Według badań long tail’e są w stanie wygenerować, aż 70% ruchu pozyskanego z SEO. Dla porównania jedno/trzywyrazowe frazy tworzą zaledwie 10%/20% ruchu.

Nadawców, którzy tworzą specjalistyczny content jest zdecydowanie mniej. Używanie tego typu słów kluczy da Ci zatem szansę, żebyś stał się widoczny. Twoja pozycja w wyszukiwarce może wzrosnąć, a potem będzie stabilna.

Dzięki precyzyjności spada współczynnik odrzuceń, a konwersja rośnie. Dłuższe klucze gwarantują także konkretny target. Ta grupa odbiorców jest zazwyczaj bardziej zdecydowana. Skupia się na danym zagadnieniu, bo np. klient podjął już decyzję odnośnie do zakupu i szuka sklepu, który oferuje KONKRETNY produkt.

Jeśli nie jesteś gotowy na walkę z ogromem konkurencji, zacznij budować swoją pozycję targetując nisze. Zanim to zrobisz musisz wiedzieć, że szerokie pozycjonowanie nie sprawdzi się w każdej sytuacji. W kolejnym wpisie dowiesz się dla kogo dedykowana jest tego typu strategia i jak przeprowadzić ją skutecznie.