Na pewno zauważyliście, że po wpisaniu przez Was adresu w wyszukiwarkę, automatycznie zmienia się on w jeden z protokołów – http:// lub https://. To właśnie one pozwalają na prawidłowe wyświetlanie witryny internetowej, a także są częścią adresu URL. Zastanawiałeś się kiedyś, czym różnią się oraz jaki wpływ maja na efektywne pozycjonowanie strony?

Główną różnicą między HTTP i HTTPS jest sposób zabezpieczania witryny. Aby omówić go jednak dokładniej, musimy poznać definicje obu protokołów.

HTTP i HTTPS – czym są?

  • HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) służy do przekazywania danych pomiędzy przeglądarka a serwerem, na którym przechowuje się pliki witryny. Jego celem jest prezentowanie treści wybranej strony internetowej korzystającemu z niej użytkownikowi. Jednak tego typu protokół nie pozbawiony jest wad, które wpływają na komfort odbiorców witryny. Są to istotne kwestie dla użytkownika, ponieważ wpływają na jego bezpieczeństwo w sieci. HTTP nie definiuje bowiem sposobu, w jaki transmituje się dane do wyszukiwarki z danego serwera. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że istnieje możliwość przechwycenia przesyłanych informacji. Dodatkowo protokół ten nie przechowuje odebranych wczesnej danych.
  • HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) jest szyfrowaną, a więc zabezpieczoną wersją HTTP. Protokół ten wykorzystuje certyfikat SSL (bądź też TLS) po to, aby informacje przesyłane między wyszukiwarką a serwerem nie zostały wykorzystane przez osoby trzecie. Dlatego używając go użytkownik ma pewność, że jego dane są bezpieczne, a korzystanie z wybranej witryny nie zagrozi ich przechwyceniu.

Nasuwa się więc prosty wniosek – lepiej jest korzystać z protokołu HTTPS. Z HTTP powinni zrezygnować przede wszystkim właściciele e-sklepów oraz stron, na których przechowywane lub pozyskiwane są szczególnie ważne dane, dotyczące klientów. Co więcej, HTTPS stało się wymogiem, narzucanym na witryny przez Google. Co więc zrobić, aby móc korzystać z tego typu protokołu?

Zamiana HTTP w HTTPS – certyfikat SSL

Czym jest SLL? To certyfikat, który sprawia, że dane przekazywane między serwerem a wyszukiwarką są w pełni bezpieczne. To właśnie dzięki niemu protokół HTTP zmienia się na HTTPS.

Należy zastanowić się nad jego zakupem również dlatego, że wyszukiwarka Google informuje użytkownika o tym, czy przeglądana witryna posiada zabezpieczenie czy nie. I nie chodzi tu tylko o sklepy – wymaga się tego również od stron, na których dostępne są wszelkiego rodzaju formularze.

Zmiana HTTP w HTTPS jest płatna, ponieważ wiąże się z zakupem certyfikatu SSL. Warto jednak w nią zainwestować – ma ona rzeczywisty wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Google zależy bowiem na ochronie przesyłanych danych.

Jeśli chcemy, aby nasza witryna posiadała certyfikat SSL, musimy również przeprowadzić konfigurację plików strony. Co ważne, żeby nie stracić uzyskanej już pozycji, należy także zadbać o wprowadzenie przekserowań 301. Takie wdrożenia mają jednak nadrzędny cel – bezpieczeństwo użytkowników i ich danych w sieci. Dlatego też powinny być dla nas szczególnie ważne!

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu agencji SEO?

Zostaw nam swój kontakt, a wybierzemy dla Ciebie idealna firmę!