Przekierowania
Ogólnie mówiąc, są to informacje dla użytkowników i robotów przeglądarek dotyczące tego, iż dana witryna została przeniesiona na inny URL. Analogią do rzeczywistego świata jest tutaj sytuacja zmiany dresu korespondencyjnego. Wiadomo przecież, że jest on niezbędny do odebrania i nadania przesyłki. E-przesyłką są szukane przez internatów wiadomości. Uzyskanie jej jest dużo łatwiejsze, bowiem w wirtualnym świecie system sam przenosi odbiorcę w odpowiednie miejsce. Nie musi on więc wpisywać nowego adresu witryny – dzięki przekierowaniom 301 i 302 wyświetla się mu ona automatycznie.
Przekierowanie 301
To komenda permanentnego przeniesienia witryny – a więc „na stałe”. Bardzo powszechnie używa się jej w działaniach SEO. Dlaczego? Gwarantuje, że nie utraci się zarówno użytkowników, jak i potencjału wybranego serwisu na konkretne frazy. To także prosta i czytelna informacja dla internauty, że mwybrana przez niego strona, choć istnieje, to posiada teraz trochę inny adres URL. A co najważniejsze – użytkownik jest przenoszony na niego automatycznie. Dodatkowo takie przekierowanie sprawia, iż roboty indeksujące również przechodzą na odpowiednia stronę, która ma zostać przez nie zaindeksowana.
W SEO przekierowania 301 używa się:
- aby zadbać o przeniesienie odbiorców do właściwej witryny – bez względu, czy wpiszą w przeglądarkę www + nazwę strony czy tylko samą nazwę
- gdy serwis przeniesiony jest na stałe na inną, nową domenę
Przekierowanie 302
To komenda tymczasowego przeniesienia. Pozwala na tymczasowe przekierowanie użytkowników na inną witrynę. Dodatkowo staje się jasną sugestią zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących, iż jest to ta chwilowa zmiana. Można więc liczyć na powrót starej strony po upływa odpowiedniego okresu.
W SEO przekierowania 301 używa się:
- podczas przeprowadzania prac moderacyjnych na witrynie
- gdy następuje przebudowa podstron
- kiedy oferowany w sklepie produkt obecnie nie jest dostępny
- kończąc lub zawieszając sezonową promocję
Przekierowania są wartościowe dla użytkowników, wyszukiwarek i robotów. Pozwalają prowadzić prace nad rozbudową witryny lub powodują zmianę adresu bez utraty stałych użytkowników. Właśnie dlatego są tak często i chętnie stosowane przez specjalistów SEO.