Marketing internetowy to ogólne określenie dla wielu działań, wpływających na sprzedaż oraz rozpoznawalność firm w sieci. Właśnie taka różnorodność jego składowych sprawia, że trudno jest zapamiętać lub też odróżnić definicje najistotniejszych pojęć. Pojawiają się problemy, takie jak utożsamianie niektórych z nich, bądź podawanie ich niewłaściwych definicji. Dużo trudności  sprawiają użytkownikom szczególnie dwa określenia ważne dla branży – SEO i SEM. Dlatego skupimy się na wyjaśnieniu ich oraz wskazaniu różnic.

Zacznijmy od definicji: SEO i SEM

SEO (z ang. Search Engine Optimalization) jest procesem, który wspomaga marketing w wyszukiwarkach internetowych. Oznacza to, że ma realny wpływ na ilość wyświetleń strony i jakość działań, jakie wykonuje użytkownik, korzystając z niej. Jego istotnym elementem jest audyt, stanowiący analizę poprawnych oraz niewłaściwych elementów witryny. Wdrożenie jego wytycznych to pierwszy, a przede wszystkim niezwykle istotny punkt dla specjalistów. Następnie rozpoczynają oni pracę nad właściwą optymalizacją strony, tak, aby była ona dostosowana do wyszukiwarek (lokalnych, wertykalnych oraz obrazków).

Działania SEO są procesem długotrwałym. Pierwsze wyniki otrzymuje się najczęściej po kilku miesiącach.

SEM (z ang.  Search Engine Marketing) jest pojęciem szerszym. Zawiera w sobie nie tylko SEO i reklamę PPC, ale również inne elementy, składające się na marketing internetowy w przeglądarkach. Działania SEM skupiają się głównie na dwóch podstawowych aspektach – poprawnym wyświetlaniu się witryny oraz jej dobrej widoczności w wyszukiwarkach.

Wskażmy różnice

Tłumaczenia angielskich nazwy definicji pomogą nam zrozumieć, co jest najistotniejsze dla działań SEO i SEM. Zauważamy, że obie skupiają się na istotnej roli wyszukiwarki (Search Engine) podczas promocji w internecie. Różnią się jednak funkcją – jedna związana jest z optymalizacją (Optimalization), druga z ogółem działań w sieci, wpływających na widoczność strony (Marketing).

Co najważniejsze, SEO jest składową SEM – właśnie dlatego nie powinno się utożsamiać tych dwóch pojęć. Powoduje to uproszczenie lub nadmierne rozszerzenie każdej z definicji.

Podsumujmy

Istotne jest prawidłowe zrozumienie tego, na czym polegają działania, prowadzone przez specjalistów od pozycjonowania oraz świadomość ich konsekwencji dla witryny.

Zapamiętajmy więc:

  • SEO związane jest z optymalizacją strony pod wyszukiwarki
  • elementy składające się na SEM (w tym SEO I PPC), wpływają na jej lepszą widoczność w przeglądarkach.

Dzięki temu nie pomylimy już tych dwóch pojęć, tak ważnych dla branży marketingu internetowego.