Anchor to tekst linku, który widzą internauci – stanowi hiperłącze, a więc przenosi użytkownika na wybraną stronę. Charakteryzuje go inny kolor wykorzystanych wyrazów, niż ten widoczny przy nieklikalnych elementach. Istotne jest także co zostanie umieszczone w jego treści, bowiem w znacznym stopniu wpływa to na link building, a więc budowanie sieci linków do witryny.
Rodzaje anchorów
Dlaczego warto poznać różne rodzaje anchorów? Ponieważ Google uznaje za wartościowe tylko zróżnicowane odsyłacze. Warto więc stosować kilka nich.
- Adres URL – najczęściej używany rodzaj anchoru, zawierający bezpośredni odnośnik do strony.
- Exact Match – nazywany kotwicą sprzedażową, ponieważ wykorzystuje precyzyjne słowa kluczowe, dla których pozycjonuje się daną witrynę. Należy pamiętać, że zbyt częste używanie ich może doprowadzić do nałożenia kary, wystosowanej przez Google.
- Partial Match – również wykorzystuje pozycjonowane frazy, ale poprzez odmienienie ich lub rozszerzenie treści. Dlatego jest to także bardziej naturalny sposób „zakotwiczania” odnośników.
- Zero Match – nazywany także tłem, bowiem tekst hiperłącza nie zawiera istotnych słów kluczowych. Dodatkowo jest dużo bezpieczniejszy niż dwa wyżej wymienione rodzaje anchor text.
- Anchor brandowy – nazywany tak, ponieważ w linku zostaje zawarta nazwa wybranej marki – jest kluczowa dla skonstruowania odsyłacza. Ten rodzaj kotwicy wykorzystuje się również po to, aby budować rozpoznawalność wybranej firmy.
Anchor text a pozycjonowanie
Wspominano już, iż nadużywanie jednego typu anchorów jest źle odczytywane przez roboty Google. Co więcej, ważna jest dla nich treść odnośnika. Dlaczego? Jest tak, ponieważ to dzięki nim będą one mogły zorientować się w tematyce linkowanej witryny.
Aby osiągnąć dobry link building, tzw. kotwice powinny znajdować się zarówno na danej stronie (linkowane wewnętrzne) i na innych, powiązanych tematycznie witrynach (linkowanie zewnętrzne).