Dlaczego należy stosować nagłówki?
Gdzie kryją się omawiane przez nas nagłówki? W kodzie strony oznacza się je poprzez znaczniki od h1 do h6. Pełnią rolę wyróżników dla istotnych elementów treści, a więc m. in. tytuły artykułów czy konkretnych produktów i usług.
Jak już wspominaliśmy, mają one znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, skanujących serwisy. Dzięki nagłówkom odbiorcy otrzymują uporządkowaną strukturę tekstu, podzielonego na akapity oraz zawierającego odpowiednie śródtytuły. To one powodują, że treść staje się przystępniejsza w odbiorze. Z kolei jeśli chodzi o pozycjonowanie i SEO, nagłówki są istotne, ponieważ wpływają na wypełnienie artykułu słowami kluczowymi – co jest oczywiście ważne dla wyszukiwarek, a także ich robotów, które łatwiej rozpoznają tematykę podstron witryny.
Jak układać nagłówki – hierarchia
Pamiętajmy, że najważniejszy dla przeglądarek jest oczywiście nagłówek zamieszczony w h1. Dlaczego? Ponieważ jest pierwszy. Można powiedzieć, że analogicznie jest z innymi nagłówkami. Każdy z nich będzie miał taką wartość, jak liczba, przypisana do niego. Zatem nagłówek h2 będzie drugim co do ważności, a h6 ostatnim, szóstym. Nie zawsze jednak będziemy używać ich wszystkich. W niektórych przypadkach będzie to po prostu niepotrzebne – najczęściej tworzenie treści kończy się na h3. Ważne jest jednak to, aby kolejne nagłówki pojawiały się po sobie w odpowiedniej kolejności. Dlatego zawsze po nagłówku h1 nastąpić powinien h2, kolejny będzie h3 i tak dalej, do h6. Dodatkowo, najlepiej używać jest danego nagłówka tyle razy, ile wynosi jego wartość. Stąd dobrze jest wykorzystać h1 tylko raz, h2 dwa razy i tak dalej z kolejnymi.
Słowa kluczowe w nagłówkach
Skoro wiemy już, że h1 jest najważniejszym z nagłówków, nie dziwić powinno to, że to właśnie on musi zawierać najistotniejsze słowa kluczowe. W kolejnych możemy umieszczać je już po odmianie i modyfikacji. Oczywiście dbajmy o to, by śródtytuły brzmiały naturalnie oraz nie stwarzały wrażenia wykreowanych tylko na potrzeby pozycjonowania.
Najważniejsze jest jednak to, aby tworząc nagłówki myśleć o dwóch kluczowych kwestiach – ich przydatności dla użytkownika oraz ich udziale w pracach nad lepsza pozycją w wyszukiwarkach.