Bardzo wiele pisze się o konieczności przeprowadzenia audytu SEO oraz prawidłowej optymalizacji wybranej strony internetowej. Jej częścią jest zastosowanie odpowiedniej struktury dla nagłówków HTML. Dlaczego jest to tak ważne? Po pierwsze ze względu na uzyskanie przejrzystego odbioru witryny przez użytkowników. Następną kwestią jest lepsza widoczność strony w wyszukiwarkach poprzez właściwe wskazanie słów kluczowych oraz jej zawartości.

Dlaczego należy stosować nagłówki?

Gdzie kryją się omawiane przez nas nagłówki? W kodzie strony oznacza się je poprzez znaczniki od h1 do h6. Pełnią rolę wyróżników dla istotnych elementów treści, a więc m. in. tytuły artykułów czy konkretnych produktów i usług.

Jak już wspominaliśmy, mają one znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, skanujących serwisy. Dzięki nagłówkom odbiorcy otrzymują uporządkowaną strukturę tekstu, podzielonego na akapity oraz zawierającego odpowiednie śródtytuły. To one powodują, że treść staje się przystępniejsza w odbiorze. Z kolei jeśli chodzi o pozycjonowanie i SEO, nagłówki są istotne, ponieważ wpływają na wypełnienie artykułu słowami kluczowymi – co jest oczywiście ważne dla wyszukiwarek, a także ich robotów, które łatwiej rozpoznają tematykę podstron witryny.

Jak układać nagłówki – hierarchia

Pamiętajmy, że najważniejszy dla przeglądarek jest oczywiście nagłówek zamieszczony w h1. Dlaczego? Ponieważ jest pierwszy. Można powiedzieć, że analogicznie jest z innymi nagłówkami. Każdy z nich będzie miał taką wartość, jak liczba, przypisana do niego. Zatem nagłówek h2 będzie drugim co do ważności, a h6 ostatnim, szóstym. Nie zawsze jednak będziemy używać ich wszystkich. W niektórych przypadkach będzie to po prostu niepotrzebne – najczęściej tworzenie treści kończy się na h3. Ważne jest jednak to, aby kolejne nagłówki pojawiały się po sobie w odpowiedniej kolejności. Dlatego zawsze po nagłówku h1 nastąpić powinien h2, kolejny będzie h3 i tak dalej, do h6. Dodatkowo, najlepiej używać jest danego nagłówka tyle razy, ile wynosi jego wartość. Stąd dobrze jest wykorzystać h1 tylko raz, h2 dwa razy i tak dalej z kolejnymi.

Słowa kluczowe w nagłówkach

Skoro wiemy już, że h1 jest najważniejszym z nagłówków, nie dziwić powinno to, że to właśnie on musi zawierać najistotniejsze słowa kluczowe. W kolejnych możemy umieszczać je już po odmianie i modyfikacji. Oczywiście dbajmy o to, by śródtytuły brzmiały naturalnie oraz nie stwarzały wrażenia wykreowanych tylko na potrzeby pozycjonowania.

Najważniejsze jest jednak to, aby tworząc nagłówki myśleć o dwóch kluczowych kwestiach – ich przydatności dla użytkownika oraz ich udziale w pracach nad lepsza pozycją w wyszukiwarkach.