Optymalizacja meta tagów jest czynnością, na którą decyduje się większość specjalistów SEO zajmujących się pracą nad lepszym pozycjonowaniem strony. Choć zdania na temat skuteczności tych działań są nieco podzielone, to warto jednak zadać sobie pytanie – czy użytkownicy wiedzą, czym one są? Pora poznać odpowiedź na to pytanie oraz wyjaśnić, dlaczego, mimo wątpliwości co do roli meta tagów, przykłada się do nich wagę.

Meta tagi – co to takiego?

Wyjaśniamy: są to znaczniki, pojawiające się w <head> (czyli sekcji nagłówkowej) dokumentu HTML bądź XHTML. Ich funkcją jest opisanie zawartości danej podstrony tak, aby była ona czytelna dla robotów wyszukiwarki. Dodatkowo wpływają one także na to, kto może odwiedzić daną stronę. Z punktu widzenia marketingu internetowego są ważne także ze względu na to, że część z nich jest widoczna dla użytkowników – przez co wpływa na złapanie ich uwagi i zachęcenie do dalszego przeglądania treści  na witrynie.

Trzeba jednak zaznaczyć, że spotykamy się z różnymi rodzajami meta tagów. Do najbardziej rozpoznawalnych należą te, dotyczące opisu strony, słów kluczowych, tytułu oraz sposobu indeksowania i kodowania.

Aby podejrzeć meta tagi (lub też, innymi słowy, znaczniki) danej strony, wystarczy, że klikniemy prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na stronie. Następnie z pojawiających się opcji wybierzemy ‘wyświetl źródło strony’. Tutaj kryją się meta tagi – w tekście źródłowym to wiersze, rozpoczynające się od znacznika <meta>.

Meta tagi – rodzaje

  • Znacznik <title> jest dość specyficzny. Z jednej strony formalnie nie jest bowiem meta tagiem, z drugiej – przez to, że zawiera tytuł strony – wymieniamy jest razem z nimi. Możemy go odnaleźć w sekcji <head>. Jest bardzo istotny, ponieważ ma spore znaczenie w procesie pozycjonowania. Nie można zapomnieć o tym, że nie należy powielać tytułów na podstronach – o ile zależy nam oczywiście na dobrej widoczności strony w przeglądarkach.
  • Znacznik <description> to bardzo istotny meta tag, który trzeba dobrze przygotować. Dlaczego? Bo wpływa na przyciągnięcie uwagi użytkownika! Co równie ważne – w wynikach wyszukiwania pojawia się on zaraz pod tytułem.
  • Meta tagi słów kluczowych to takie, które są zrozumiałe dla robotów Google: description (opis strony), robots (odpowiedzialny za indeksowanie strony), refresh (stosowany do przekserowań strony), content type (wyznacza typ kodowania), site verification (odpowiedzialny za weryfikację strony) oraz title (wspominamy już tytuł strony).
  • Meta tag viewport jest równie ważny, co pozostałe, bowiem informuje nas o wymiarach i skalowaniu strony dla dostępnych urządzeń. Używa się go również podczas optymalizacji witryn mobilnych.

Meta tagi – czy warto?

Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona, niż szybkie TAK lub NIE. Oczywiście, musicie mieć świadomość, ze podaliśmy tylko kilka przykładów meta tagów, używanych przez specjalistów. To, jakie będą niezbędne, dopasowywane jest do  rodzaju danej witryny i jej podstron. Naszym zdaniem sama optymalizacja meta tagów to ważny proces w trakcie prac nad lepszym pozycjonowaniem. Pamiętajcie: najistotniejszy jest jednak skuteczny i zachęcający title oraz description. To one mają również realny wpływ na wyniki wyszukiwania!